31 Jul
Според последните данни от Икономическия и социален съвет, все още не е ясно колко от потребителите на електроенергия в България се квалифицират като "енергийно бедни". Това е важно, тъй като от началото на 2026 година е планирана либерализация на пазара на електроенергия, и е важно да се предприемат мерки за защита на тези потребители. За да се постигне това, се налага държавата да разработи типови договори.
В анализа, направен от икономистите, се посочва, че излизането на свободния пазар на ток може да доведе до загуба на благосъстояние за част от потребителите. Авторът на анализа, Богомил Николов, подчертава необходимостта от създаване на регистър на енергийно бедните, който все още не е реализиран. Трябва да се осигури координация между различните министерства, за да се изготвят ефективни политики за защита на уязвимите потребители.
Според данни на Евростат от 2022 година, над 20% от домакинствата в България не могат да си позволят адекватно отопление на жилищата си. С общ брой от над 4 664 000 битови клиенти, които трябва да сключат договор за електроенергия, се появява въпросът за риска от злоупотреби от страна на търговците.
С появата на свободния пазар на ток, цените за електроенергията ще бъдат различни за всеки потребител, в зависимост от договорените условия. Въпреки че някои потребители може да извлекат полза от конкуренцията, съществува и риск от недобросъвестни практики от страна на търговците.
Затова е необходимо държавата да разработи типови договори за защита на потребителите и да продължи с определянето на пределни цени за електроенергията от страна на регулаторния орган КЕВР, вместо от правителството. Така се гарантира, че регулаторът запазва контролната си функция и може да наказва недобросъвестни търговци на ток, за да се защити интересът на потребителите.
В заключение, необходимо е да се предприемат стъпки за защита на енергийно бедните потребители преди либерализацията на пазара на електроенергия. Създаването на регистър, разработването на типови договори и поддържането на контрол върху цените са ключови мерки, за да се предотвратят злоупотреби и да се защитят уязвимите потребители.
В анализа, направен от икономистите, се посочва, че излизането на свободния пазар на ток може да доведе до загуба на благосъстояние за част от потребителите. Авторът на анализа, Богомил Николов, подчертава необходимостта от създаване на регистър на енергийно бедните, който все още не е реализиран. Трябва да се осигури координация между различните министерства, за да се изготвят ефективни политики за защита на уязвимите потребители.
Според данни на Евростат от 2022 година, над 20% от домакинствата в България не могат да си позволят адекватно отопление на жилищата си. С общ брой от над 4 664 000 битови клиенти, които трябва да сключат договор за електроенергия, се появява въпросът за риска от злоупотреби от страна на търговците.
С появата на свободния пазар на ток, цените за електроенергията ще бъдат различни за всеки потребител, в зависимост от договорените условия. Въпреки че някои потребители може да извлекат полза от конкуренцията, съществува и риск от недобросъвестни практики от страна на търговците.
Затова е необходимо държавата да разработи типови договори за защита на потребителите и да продължи с определянето на пределни цени за електроенергията от страна на регулаторния орган КЕВР, вместо от правителството. Така се гарантира, че регулаторът запазва контролната си функция и може да наказва недобросъвестни търговци на ток, за да се защити интересът на потребителите.
В заключение, необходимо е да се предприемат стъпки за защита на енергийно бедните потребители преди либерализацията на пазара на електроенергия. Създаването на регистър, разработването на типови договори и поддържането на контрол върху цените са ключови мерки, за да се предотвратят злоупотреби и да се защитят уязвимите потребители.
Leave a Comment