Румънска компания за пътна инфраструктура СNАІR одобри техническите и икономическите параметри за средния отсечек от автомагистрала А8, която ще свърже историческите области Трансилвания и Молдова. Това одобрение открива възможността за започването на обществена покупка за строителство на най-скъпата някога автомагистрала в Румъния.

Необходимо е обаче и одобрението на румънското правителство, за да стартира този процес.

Почти 160-километровият отсечек от автомагистралата ще струва около 31 милиарда леи (6,4 милиарда евро) без включено ДДС, или близо 40 милиона евро на километър, според Ziarul Financiar.

За сравнение, бившият министър на регионалното развитие Виолета Комитова приключи проверката на ДНСК и обяви, че България плаща около 17 млн. лева (8.7 милиона евро) на километър от "Хемус".

Разходите за румънската автомагистрала се очаква да надвишат с 40% тези за планинския отсечек от автомагистрала А1 между Питещи и Сибиу, според същия източник.

Автомагистрала А8 ще свърже град Търгу Муреш в Трансилвания и най-големия град в Молдова - Яш, и ще се простре до границата между Румъния и Република Молдова, близо до Унгени.

Ще бъде основен пътен връзка за североизточния регион на Румъния, един от най-бедните в Европейския съюз, със Западна Европа, тъй като ще се пресича с автомагистрала Трансилвания, свързваща района с Унгария.

Два от последните отсечки от автомагистрала А8 вече са обявени за обществена продажба, но средният отсечек, между селата Миеркуря Чукулуй и Легин, е най-трудният от проекта. Това е заради трите планински хребта в източните Карпати, през които преминава, което прави отсечка по-предизвикателна дори от тази на автомагистрала между Питещи и Сибиу, пресичаща Карпатите от север към юг.

Проектът ще бъде финансиран частично със средства от ЕС.

Бизнес