01 Aug
Обемът на новооткритите търговски обекти в България достигна 45 000 кв.м през второто тримесечие на годината, което представлява спад от 19% в сравнение със същия период на миналата година. Този спад е индикация за насищане на пазара и забавяне в темпото на откриване на нови търговски площи. От новооткритите магазини, около 23% се намират в търговски центрове, докато останалите са разположени в ритейл паркове.
Според Георги Муховски, заместник-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman&Wakefield Forton, обикновено през пролетта търговците увеличават активността си по откриване на нови обекти. Фактът, че тази година новооткритите площи са по-малко в сравнение с предходната, говори за по-умерени действия и нарастваща предпазливост. Причините за това са комплексни. От една страна, има забавяне в темпа на завършени нови проекти, от друга страна, насищането на пазара и по-задълбочените анализи, които търговците правят при взимане на решение за откриване на нов обект, играят важна роля. Освен това, политическата несигурност също е фактор, който води до пренасочване на капитали от международните играчи към по-устойчиви пазари.
През второто тримесечие на 2024 г. най-голямо нарастване на площите е регистрирано при концепциите "направи си сам" (DIY), дискаунт и модните вериги, както и магазините за електроника и обзавеждане. Въпреки това, през периода април-юни не бяха въведени нови търговски марки на пазара.
Активността при изграждането на нови обекти леко се забавя, което е отражение на постепенното насищане на пазара. Общо 30 000 кв.м нови площи бяха добавени към общия обем през второто тримесечие, което увеличава общия обем до 1.4 млн. кв.м, от които 41% са разположени в ритейл паркове. Важно е да се отбележи, че всички новозавършени площи през второто тримесечие са разположени именно в ритейл парковете, които се очертават като изключително устойчива тенденция на пазара.
Сред завършените през тримесечието обекти е само един напълно функциониращ търговски парк - този във Велинград с площ от 10 550 кв.м. Останалата част от новите площи са в обекти, които са били частично завършени по-рано или все още са в процес на изграждане.
Гледайки напред, активността на девелопърите в областта на търговските площи изглежда стабилна. Общият обем на площите в процес на изграждане възлиза на 155 000 кв.м, като търговските паркове съставляват около две трети от тази площ. В различни етапи на планиране са поне осем проекта за търговски паркове, които ще добавят допълнителни 90 000 кв.м. Два от тези проекти бяха обявени през тримесечието - един в северозападната и един в североизточната част на страната.
Що се отнася до наемите, тези в моловете в София през второто тримесечие на 2024 г. достигат 40 EUR/кв.м, което представлява леко повишение спрямо предходното тримесечие. Доходността от първокласни площи пада до 7.75%, като от днешна перспектива, не се очакват значителни движения на тези показатели до края на годината. Нивата на наемите в ритейл парковете в София остават без промяна през второто тримесечие, като липсва потенциал за ръст на този етап – те се задържат на ниво от 11.5 EUR/кв.м.
Обобщено, въпреки известното забавяне в темпото на откриване на нови търговски площи и насищането на пазара, изграждането на нови търговски паркове продължава да бъде активна и устойчива тенденция. Стабилността на наемните нива и инвестициите в нови проекти подсказват за продължаващо развитие и интерес от страна на девелопърите и търговците в сектора.
Според Георги Муховски, заместник-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman&Wakefield Forton, обикновено през пролетта търговците увеличават активността си по откриване на нови обекти. Фактът, че тази година новооткритите площи са по-малко в сравнение с предходната, говори за по-умерени действия и нарастваща предпазливост. Причините за това са комплексни. От една страна, има забавяне в темпа на завършени нови проекти, от друга страна, насищането на пазара и по-задълбочените анализи, които търговците правят при взимане на решение за откриване на нов обект, играят важна роля. Освен това, политическата несигурност също е фактор, който води до пренасочване на капитали от международните играчи към по-устойчиви пазари.
През второто тримесечие на 2024 г. най-голямо нарастване на площите е регистрирано при концепциите "направи си сам" (DIY), дискаунт и модните вериги, както и магазините за електроника и обзавеждане. Въпреки това, през периода април-юни не бяха въведени нови търговски марки на пазара.
Активността при изграждането на нови обекти леко се забавя, което е отражение на постепенното насищане на пазара. Общо 30 000 кв.м нови площи бяха добавени към общия обем през второто тримесечие, което увеличава общия обем до 1.4 млн. кв.м, от които 41% са разположени в ритейл паркове. Важно е да се отбележи, че всички новозавършени площи през второто тримесечие са разположени именно в ритейл парковете, които се очертават като изключително устойчива тенденция на пазара.
Сред завършените през тримесечието обекти е само един напълно функциониращ търговски парк - този във Велинград с площ от 10 550 кв.м. Останалата част от новите площи са в обекти, които са били частично завършени по-рано или все още са в процес на изграждане.
Гледайки напред, активността на девелопърите в областта на търговските площи изглежда стабилна. Общият обем на площите в процес на изграждане възлиза на 155 000 кв.м, като търговските паркове съставляват около две трети от тази площ. В различни етапи на планиране са поне осем проекта за търговски паркове, които ще добавят допълнителни 90 000 кв.м. Два от тези проекти бяха обявени през тримесечието - един в северозападната и един в североизточната част на страната.
Що се отнася до наемите, тези в моловете в София през второто тримесечие на 2024 г. достигат 40 EUR/кв.м, което представлява леко повишение спрямо предходното тримесечие. Доходността от първокласни площи пада до 7.75%, като от днешна перспектива, не се очакват значителни движения на тези показатели до края на годината. Нивата на наемите в ритейл парковете в София остават без промяна през второто тримесечие, като липсва потенциал за ръст на този етап – те се задържат на ниво от 11.5 EUR/кв.м.
Обобщено, въпреки известното забавяне в темпото на откриване на нови търговски площи и насищането на пазара, изграждането на нови търговски паркове продължава да бъде активна и устойчива тенденция. Стабилността на наемните нива и инвестициите в нови проекти подсказват за продължаващо развитие и интерес от страна на девелопърите и търговците в сектора.
Leave a Comment