24 Jul
### Анализ на третия мандат и стратегическите възможности на президента Румен Радев
Шансът третият мандат да доведе до успешно съставяне на правителство е почти нулев. Това се дължи не само на очакванията на всички парламентарни партии в България, но и на факта, че правителство, съставено в рамките на третия мандат, вероятно не би могло да реши политическата криза. Такъв кабинет би могъл само да отложи предсрочните избори, без да предложи реално решение на проблемите, които водят до кризата. Политическото съгласие трябва да бъде постигнато с избирателите на съществуващите партии, а не да бъде просто отложено чрез трети мандат.
### Възможности за политическо сближаване
Въпреки че третият мандат има малка вероятност да се окаже успешен, той може да послужи като платформа за сближаване на позиции. Както и при втория мандат, усилията ще бъдат по-скоро формални, тъй като всички партии са наясно, че имат отговорност да формират управление, но са неспособни да го постигнат. Ако истински преговори за компромис и управление бяха възможни, те щяха да се случат по време на първите два мандата.
### Стратегическа функция на третия мандат
Третият мандат може да играе второстепенна роля. Първата му функция е свързана с графика на изборите. Президентът Румен Радев, който решава на кого да връчи мандата, може да настрои датата на изборите така, че те да не се проведат в разгара на отпускарския сезон и същевременно да не се проточи кризата. Вероятно изборите ще се състоят около средата или втората половина на октомври.
### Политическо позициониране на президента
По-сериозни шансове за стратегическо позициониране има президентът, който избира на кого да връчи третия мандат. Докато първите два мандата бяха провалени от ГЕРБ и ПП-ДБ, а "Величие" се разпадна, възможностите сега са между "Възраждане", ДПС, БСП и ИТН. "Възраждане" и ДПС не са предпочитани опции за президента, тъй като първото поставя нереалистични условия, а второто е в конфликт с повечето парламентарни партии.
### Опции за избор на третия мандат
Президентът може да избере БСП, която вече не е под ръководството на Корнелия Нинова. Това би могло да покаже, че Радев остава верен на социалистическия електорат, а не на конкретната лидерка. Възможна е и опция ИТН, която демонстрира симпатии към президента и би могла да възвърне част от избирателите си след последните избори.
### Стратегически ефекти
Изборът на президента между БСП и ИТН вероятно ще бъде мотивиран от стратегическата възможност за съюз с една от тези партии. БСП предлага по-широки, но и по-неясни възможности, докато ИТН изглежда по-консолидирана и може да служи като стабилен партньор за президента, особено в контекста на евентуални промени в международната политика, например ако Доналд Тръмп спечели изборите в САЩ.
### Заключение
Третият мандат ще има скромна роля в определянето на дата за изборите и ще послужи за позициониране на президента и на две малки партии. Основната му функция ще бъде да предостави времева рамка и стратегическа платформа за политическите актьори в следващия парламент.
Шансът третият мандат да доведе до успешно съставяне на правителство е почти нулев. Това се дължи не само на очакванията на всички парламентарни партии в България, но и на факта, че правителство, съставено в рамките на третия мандат, вероятно не би могло да реши политическата криза. Такъв кабинет би могъл само да отложи предсрочните избори, без да предложи реално решение на проблемите, които водят до кризата. Политическото съгласие трябва да бъде постигнато с избирателите на съществуващите партии, а не да бъде просто отложено чрез трети мандат.
### Възможности за политическо сближаване
Въпреки че третият мандат има малка вероятност да се окаже успешен, той може да послужи като платформа за сближаване на позиции. Както и при втория мандат, усилията ще бъдат по-скоро формални, тъй като всички партии са наясно, че имат отговорност да формират управление, но са неспособни да го постигнат. Ако истински преговори за компромис и управление бяха възможни, те щяха да се случат по време на първите два мандата.
### Стратегическа функция на третия мандат
Третият мандат може да играе второстепенна роля. Първата му функция е свързана с графика на изборите. Президентът Румен Радев, който решава на кого да връчи мандата, може да настрои датата на изборите така, че те да не се проведат в разгара на отпускарския сезон и същевременно да не се проточи кризата. Вероятно изборите ще се състоят около средата или втората половина на октомври.
### Политическо позициониране на президента
По-сериозни шансове за стратегическо позициониране има президентът, който избира на кого да връчи третия мандат. Докато първите два мандата бяха провалени от ГЕРБ и ПП-ДБ, а "Величие" се разпадна, възможностите сега са между "Възраждане", ДПС, БСП и ИТН. "Възраждане" и ДПС не са предпочитани опции за президента, тъй като първото поставя нереалистични условия, а второто е в конфликт с повечето парламентарни партии.
### Опции за избор на третия мандат
Президентът може да избере БСП, която вече не е под ръководството на Корнелия Нинова. Това би могло да покаже, че Радев остава верен на социалистическия електорат, а не на конкретната лидерка. Възможна е и опция ИТН, която демонстрира симпатии към президента и би могла да възвърне част от избирателите си след последните избори.
### Стратегически ефекти
Изборът на президента между БСП и ИТН вероятно ще бъде мотивиран от стратегическата възможност за съюз с една от тези партии. БСП предлага по-широки, но и по-неясни възможности, докато ИТН изглежда по-консолидирана и може да служи като стабилен партньор за президента, особено в контекста на евентуални промени в международната политика, например ако Доналд Тръмп спечели изборите в САЩ.
### Заключение
Третият мандат ще има скромна роля в определянето на дата за изборите и ще послужи за позициониране на президента и на две малки партии. Основната му функция ще бъде да предостави времева рамка и стратегическа платформа за политическите актьори в следващия парламент.
Leave a Comment