### Проблемите на Новите Квартали в София: Анализ на "Малинова долина"

През последните години новите квартали на София, като "Малинова долина", са се разраснали бързо и привлекателно, но реалността на терен е далеч от идеализирания образ, който предлагат рекламите на имотния пазар. Въпреки че тези нови райони предлагат луксозни жилища, тяхната инфраструктура често изостава и създава сериозни предизвикателства за жителите си. За съжаление, макар и новите квартали да имат размерите на малък български град, те все още не са напълно развити и продължават да бъдат в състояние на „спални райони“ без необходимата инфраструктура.

"Малинова долина" е един от районите, в които новото строителство е в разгара си, наред с други квартали по бъдещата линия на метрото, от метростанция "Витоша" до Студентски град. Рекламиран като "перспективен" и "динамично развиващ се", кварталът привлича вниманието на купувачи с обещания за модерни условия на живот, но в реалността липсата на основни удобства като магазини и инфраструктура е сериозен проблем. Цените на жилищата в района варират между 1500 и 1900 евро на квадратен метър, като стойността на имотите нараства, когато са в близост до големи супермаркети. Преди 4 години цените са били под 1000 евро/кв.м, но сега много от апартаментите се купуват още в строеж.

Проблемът с инфраструктурата е особено очевиден. Новите жилищни комплекси са заобиколени от блокове и строителни кранове, а улиците често са в лошо състояние, с липса на тротоари или тесни пътеки, по които е трудно да се преминава с детска количка. Липсата на паркирано пространство и обществени зони, като паркове и детски площадки, също се чувства силно. Въпреки обещанията за изграждане на нови обществено достъпни места, като площадки за игра и фитнес на открито, строителството често спира след изборите и не е завършено в срок, което води до разочарование и гняв сред местните жители.

През април миналата година, кметът Васил Терзиев откри единствената детска градина в района, която може да приеме малко над 300 деца. Строежът на детската градина е резултат от дългогодишни усилия на жителите на "Малинова долина", които от 14 години настояват за подобна инфраструктура. Въпреки това, районът все още няма училище, а планирането на нови сгради за образование е ограничено, тъй като земята е разпределена за ново жилищно строителство.

Още един проблем е свързан с чистотата и сметоизвозването. Местните жители се оплакват, че сметосъбиращите коли минават много рядко, а боклуците често остават по улиците. Проблемите са засилени от липсата на контрол върху замърсяването от строителните работи, което допринася за още по-голямо замърсяване и прах.

Най-сериозният проблем остава липсата на канализация. Около 20% от столицата все още използва септични ями, а проблемът с липсата на ВиК мрежа е особено голям в райони като "Малинова долина". В миналото е имало случаи на незаконни тръби, които запушват отпадните води и водят до допълнителни проблеми.

Столична община е изправена пред предизвикателството да се справи с тези проблеми. Кметът на район Студентски, Петко Горанов, признава, че строителството в района е започнало преди да бъде готова необходимата инфраструктура. Той поема ангажимент за подобряване на условията в квартала до края на мандата си през есента на 2027 г., включително изграждане на основни улици и тротоари.

Наскоро обществената поръчка за изграждане на две ключови улици в "Малинова долина" се отпуши, след като кметът на София Васил Терзиев спря много поръчки, обвинявайки ги в незаконност. Очаква се изграждането на улиците "Едуард Генов" и "Проф. Живко Сталев" да започне след публикуването на офертите и избор на изпълнител. Въпреки че се планира изграждането на три основни улици през 2024-2025 г., въпросите относно визията за развитието на "Малинова долина" и готовността на Столична община да адресира проблемите остават.

Сега, докато новите софиянци започват живота си в тези нови квартали, те ще трябва да се справят с недостига на основни удобства и инфраструктура, което създава сериозни трудности в ежедневието. Като резултат, за съжаление, много хора ще продължат да изпитват трудности, докато се надяват на по-добро планиране и изпълнение на инфраструктурните проекти.