Частните паркинги на Дунав мостовете - новата хватка за монопол?
С какво частните паркинги на мостовете при Видин-Калафат и Русе-Гюргево са по-различни от хватката на „Мултигруп“ през 1990-те, която държеше държавния комбинат Кремиковци на „входа“ и на „изхода“? Принципът е същият – там, където има голям и сигурен стокооборот, се появява частна фирма с монопол върху дейност, свързана с потока от товари и услуги. Властта не пречи – напротив, съдейства и игнорира неудобните въпроси. А монополът не се влияе от политическата конюнктура и не съществува риск от конкуренция – пример са частните лаборатории и „златни паркинги“ на ГКПП „Капитан Андреево“.
Парализираната държава
Появилите се на граничните пунктове частни „буферни“ паркинги за тирове не безпокоят управляващите, въпреки негативния имидж, който носят за България. Паркингът на Дунав мост 2 е описан като „фабрика за пари“ от полски шофьор пред швейцарската медия SRF. Той твърди, че българската мафия печели милиони евро от него, като събира по 15 лева от български и по 25 евро от чуждестранни шофьори. Камионите са принудени да отбиват към паркинга от светофар, който свети в червено към моста и зелено към паркинга, подпомогнати от здравеняци в черни тениски. В репортаж на bTV се показва шофьор, който разказва за заплахи към колега, който не е ползвал паркинга.
При Видин е най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница, следван от Русе и Кулата – всеки ден по Дунав мост 2 минават над 4000 превозни средства, повечето чуждестранни, и на много тирове им се налага да чакат повече от денонощие. Частният паркинг започва да се строи през март 2023 г. при служебното правителство на Гълъб Донев и е пуснат в експлоатация през май т.г. – на площ от 70 дка за 550 камиона. И от правителството на ПП-ДБ с премиер Николай Денков не са възразили срещу строителството му.
Законно, но съмнително
Съгласно Закона за движение по пътищата условията и редът за организиране на движението по пътищата се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството. От МВР отговарят, че трите взаимно свързани обекта – път към Дунав мост Видин-Калафат, пътна връзка и паркинг – са изградени и пуснати в експлоатация по съответния нормативен ред.
Нито едно от ведомствата, имащи отношение към паркингите – МРРБ и АПИ, ДАБДП, МВР – не са се намесили. Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), което управлява мостовете на Дунав и светофарните уредби към тях, също не е видяло нужда от намеса. Според МВР, светофарната уредба, която се намира на територията на „Дунав мост Видин-Калафат“, е преместена след изграждането на пътната връзка с ТИР паркинга. Управлението на светофара се осъществява от „Дунав мост Видин-Калафат АД“.
Ролята на МВР
Според министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков буферните паркинги премахват опашките от камиони по границата, но реалността е различна – проверките от двете страни затрудняват преминаването и на час минават не повече от 40-50 камиона. Освен това изземват бизнес във Видин и Русе на фирми с паркинги и намаляват конкурентоспособността на българските предприемачи.
„Капитал“ и АКФ разкриха, че фирми, близки до един от героите на българския ъндърграунд – Размиг Чакърян-Ами, инвестират в „златни“ паркинги за тирове. Моделът се мултиплицира на места, откъдето преминава основният транзитен поток на тежкотоварните автомобили. През август 2020 г. на свиленградската граница, до „Капитан Андреево“, е пуснат паркинг за 600 тира, по-късно и друг за 100. На ГКПП „Лесово“ работи друг паркинг с 350 места за тирове и 75 за автомобили. Моделът се пренася на север, където през 2022 г. близки до Ами фирми получават монопол над паркирането край Русе, а след това и при моста Видин-Калафат.
Видин и Русе - два примера
Малко след пускането в експлоатация на буферния паркинг при Дунав мост 2, притежаван от „Данубия Логистик Видин“, Общинският съвет на Видин прие декларация до Министерския съвет, транспортното министерство, МВР и Окръжна прокуратура-Видин за скандалната ситуация. Задължителното отклоняване към буферния паркинг нарушава принципите на ЕС за свободното придвижване на стоки и услуги. Общински съветници от Видин поискаха да се провери законността на това отклоняване.
Паркингът в Русе също предизвиква недоволство. Буферният паркинг, изграден преди граничния пункт Дунав мост при Русе-Гюргево, заработи през юни м.г. Тировете чакат по 14-16-30 часа, за да преминат. Пропускателната способност на моста е около 2000 камиона за 24 часа, но преминават около 1400-1500 камиона. Освен това, около 3000 коли пресичат границата всеки ден.
Според икономиста Георги Ангелов инвестицията в проекта би се изплатила за година-две, а общината трябва да получава фиксирана сума плюс процент от печалбата или да се съкрати периодът на отдаване на частния инвеститор. Въпреки че тировете не са задължени да ползват паркинга, таксата за чуждестранните камиони е 25 евро.
Пречки за Шенген?
С влизането на България и Румъния в Шенген необходимостта от престой на буферните паркинги силно ще намалее, тъй като граничните проверки ще отпаднат. Буферните паркинги и техните собственици може да ерозират усилията за пълноправен Шенген, тъй като единствената възможност да се избегнат дългите опашки е прилагането на облекчен режим на гранични проверки от време на време, което не е устойчиво решение.
Leave a Comment