През последните години често чуваме обещания, че напълно автономното шофиране е на път да стане реалност. Въпреки това, въпреки постоянните уверения на Илон Мъск, напредъкът в тази област остава спорен. Много собственици на електромобили Tesla, които имат привилегията да тестват функцията FSD (Full Self-Driving), продължават да се сблъскват с различни проблеми. Последният инцидент включва анализатор от самата компания Tesla.
Проблеми с FSD
Програмата FSD, която е неправилно наречена „Пълно самостоятелно шофиране“, е многократно критикувана за това, че застрашава живота на шофьорите, които я използват по обществени пътища. Анализаторът от Truist Securities, Уилям Щайн, който не може да купува акции на Tesla поради своята позиция, установи, че технологията далеч не е готова за масово използване.
Щайн сподели своя опит, при който едва не се сблъскал с друга кола, която не била завършила десния си завой. „Бързата ми намеса беше абсолютно необходима, за да избегна инцидент“, написа той. Докато шофирал през предградията на Ню Йорк, Щайн бил шокиран от това, че успял да „откъсне напълно главата си от пътя“, без нито една от системите за безопасност да се задейства. Той добави, че колата не реагирала „за 20 до 40 секунди, преди да издаде предупреждение“.
Други инциденти
FSD не успяла да спре автомобила и когато полицай махнал с ръка, за да пусне погребална процесия. Всичко това затвърдило мнението на Щайн, че FSD е „наистина невероятна, но дори не се доближава до решаването на проблема с автономността“, въпреки многократните обещания на Мъск за реално самостоятелно шофиране.
Този доклад е особено значим поради позицията на Щайн в компанията. Въпреки че не се очаква, че ще доведе до значителни промени, той подчертава недостатъците на FSD. Системата все още не е достатъчно развита и наскоро видяхме доклади, които твърдят, че Tesla може да настройва автопилота си за определени блогъри и влиятелни лица, за да представи продукта в по-добра светлина.
Повтарящи се проблеми
Опитът на Щайн повтаря много други инциденти, свързани със софтуера за подпомагане на водача на Tesla. Много от тези инциденти са фатални и предизвикаха разследване от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA). Въпреки многобройните актуализации, пуснати през годините за клиентите, които са готови да платят до $8,000 за привилегията да тестват системата, софтуерът все още не е готов за масово използване. Проучвания показват, че много потребители изоставят FSD малко след като започнат да го използват.
Заключение
Докато Tesla продължава да работи върху усъвършенстването на FSD, последният доклад на Уилям Щайн подчертава сериозните проблеми, които все още съществуват. Автономното шофиране може да бъде бъдещето на автомобилната индустрия, но настоящите недостатъци на FSD показват, че има още много работа, преди тази технология да бъде напълно готова за масово използване. Потребителите и инвеститорите трябва да бъдат информирани за тези проблеми и да вземат под внимание реалните възможности и ограничения на текущата технология.
Leave a Comment