Колко всъщност струва един самолетен билет? Важно е да разберем, че цената на един билет няма пряка връзка с разходите по полета. Авиокомпаниите базират цените си на това, колко са готови да платят различните клиенти. Цели отдели и сложни компютърни системи анализират множество данни, за да определят кога и на каква цена да предложат място за определен полет. Празници, ваканции, време на деня и големи спортни събития като Европейското първенство по футбол или Олимпийските игри във Франция играят важна роля в този процес. Изчисляването на цените за полети с прекачване или между различни авиокомпании е още по-сложно. Целта обаче винаги е една - да се постигне максималната цена за дадено място и полет.

Разходите по полета

Нека разгледаме примерен полет от Щутгарт до Палма де Майорка и обратно с Airbus A320 и 162 пасажери, което представлява 90% запълняемост. Общите разходи са около 25,000 евро. Една трета от тези разходи са свързани със самото транспортиране на пътниците, което е около 50 евро на човек. От тях 80% са за данъци и летищни такси. Допълнително се начисляват разходи, свързани с теглото на пътниците - средно 3 литра керосин на човек на час (спрямо празен самолет), което добавя още 11 евро на човек.

Оперативни и фиксирани разходи

Независимо дали самолетът е пълен или не, когато е във въздуха, той генерира разходи под формата на такси за излитане и кацане, за шум и вредни емисии, за наземно обслужване и за керосин. Тези разходи представляват около 45% от оперативните разходи. Освен това има и фиксирани разходи, около 23%, които съществуват дори и когато самолетът не лети. Това включва заплати за персонал, техническа поддръжка на самолетите, капиталови разходи като лихви и амортизация на авиопарка, лизинг и застраховки. Поддържането на администрация също струва пари. Авиокомпанията започва да печели пари едва когато средната цена на билетите надхвърли 160 евро, което рядко се постига без разнообразие в цените.

Как е възможно да се продават билети за 9.99 евро?

Все повече авиокомпании, особено нискотарифните, разчитат на допълнителни продажби извън билетите, за да финансират подобни цени. Това включва услуги като резервация на място, багаж, храна и напитки на борда. В някои случаи, тези услуги стават практически задължителни за клиента. Например, приходите от такива услуги за американската нискобюджетна компания Spirit достигат 50%. Допълнителни субсидии за използването на летища в отдалечени райони също допълват липсващите приходи от билети.

Заключение

Авиацията е силно конкурентна и регулирана индустрия с високи изисквания и ниски маржове на печалба. Средната печалба от един билет варира между 5 и 8 евро. Затова, когато виждате билети на изключително ниски цени, знайте, че зад тях стоят множество фактори и допълнителни приходи, които правят това възможно.


*Марио Бакалов е един от най-популярните и успешни български пилоти. На 16 октомври 2016 г. той приземи за първи път най-големия пътнически самолет в света, Airbus A-380, в София, влизайки в авиационната история на България. От края на 2022 г. Марио Бакалов лети на Airbus A-320 и до момента остава единственият българин капитан в Lufthansa. Освен пилот, Марио е високо ценен и уважаван интернационален говорител, дългогодишен инструктор в сферата на човешкия фактор и инициатор на различни проекти в социалния и бизнес живот. Марио е и добре познато лице от телевизия, социални медии и реклами.