22 Jul

**Спад в броя на учениците, явяващи се на изпит по математика в 12-и клас**
Според най-новия бюлетин на Института за пазарна икономика, броят на учениците, явяващи се на изпит по математика в 12-и клас, продължава да намалява. Тази година те са под 3% от всички зрелостници, въпреки значението на дисциплината за все повече работни позиции на пазара на труда.
Матурата по български език и литература остава единствено задължителна за зрелостниците, докато втората матура е по избор. В последно време все повече ученици предпочитат да се явяват на изпит по чужд език вместо по математика.
През настоящата година на изпита по математика са се явили само около 1400 ученици, което представлява 2,9% от всички зрелостници. Това е спад с около 18% спрямо миналата година, особено на фона на увеличението на общия брой явили се на ДЗИ. Учениците, явяващи се на математика, са концентрирани основно в големите градове с утвърдени специализирани математически училища, като София (400 ученици), Варна (156 ученици) и Пловдив (76 ученици).
Въпреки спада в броя на явилите се, оценките са относително високи – средната оценка за страната е „Много добър“ (4,91). На първите места по постижения се класират Гоце Делчев, Долни Дъбник и Бургас. Макар малките общини с ограничен брой явили се ученици да имат високи, но нестабилни резултати, големите градове като Бургас, Враца, София и Габрово също се представят добре.
От института обясняват, че спадът в интереса към математиката се дължи на все по-малко ученици, особено извън специализираните училища, които се чувстват подготвени да се справят с изпита. Това се отразява в значителната разлика между резултатите по математика в седми клас, където тя е задължителна, и в дванадесети клас, където е по избор. Резултатите по математика в седми клас са значително по-ниски в сравнение с тези по български език и литература, докато в дванадесети клас оценките са по-високи.
Тенденцията към намаляване на интереса към математиката може да затрудни не само формирането на кадри за „точните“ науки, но и за множество други професии, които изискват добро владеене на математически знания и умения. Според анализаторите, повишаването на интереса и качеството на образованието по математика е крайно необходимо и закъсняло, но досега не се е стигнало до ефективни мерки за решаване на проблема.
Според най-новия бюлетин на Института за пазарна икономика, броят на учениците, явяващи се на изпит по математика в 12-и клас, продължава да намалява. Тази година те са под 3% от всички зрелостници, въпреки значението на дисциплината за все повече работни позиции на пазара на труда.
Матурата по български език и литература остава единствено задължителна за зрелостниците, докато втората матура е по избор. В последно време все повече ученици предпочитат да се явяват на изпит по чужд език вместо по математика.
През настоящата година на изпита по математика са се явили само около 1400 ученици, което представлява 2,9% от всички зрелостници. Това е спад с около 18% спрямо миналата година, особено на фона на увеличението на общия брой явили се на ДЗИ. Учениците, явяващи се на математика, са концентрирани основно в големите градове с утвърдени специализирани математически училища, като София (400 ученици), Варна (156 ученици) и Пловдив (76 ученици).
Въпреки спада в броя на явилите се, оценките са относително високи – средната оценка за страната е „Много добър“ (4,91). На първите места по постижения се класират Гоце Делчев, Долни Дъбник и Бургас. Макар малките общини с ограничен брой явили се ученици да имат високи, но нестабилни резултати, големите градове като Бургас, Враца, София и Габрово също се представят добре.
От института обясняват, че спадът в интереса към математиката се дължи на все по-малко ученици, особено извън специализираните училища, които се чувстват подготвени да се справят с изпита. Това се отразява в значителната разлика между резултатите по математика в седми клас, където тя е задължителна, и в дванадесети клас, където е по избор. Резултатите по математика в седми клас са значително по-ниски в сравнение с тези по български език и литература, докато в дванадесети клас оценките са по-високи.
Тенденцията към намаляване на интереса към математиката може да затрудни не само формирането на кадри за „точните“ науки, но и за множество други професии, които изискват добро владеене на математически знания и умения. Според анализаторите, повишаването на интереса и качеството на образованието по математика е крайно необходимо и закъсняло, но досега не се е стигнало до ефективни мерки за решаване на проблема.
Leave a Comment