Белгийската потребителска асоциация Test Achats планира да заведе колективен съдебен иск срещу автомобилния гигант Stellantis заради проблеми с Adblue системата в дизеловите двигатели BlueHDi. Това става ясно от информация, публикувана от френското издание Largus. Колективният иск ще бъде насочен към решаване на проблеми с надеждността на системите за намаляване на азотните оксиди (NOx), които се използват в дизеловите автомобили.
Adblue е добавка на базата на урея, която играе ключова роля в намаляването на емисиите на NOx. Въпреки че съвременните дизелови двигатели са значително по-чисти от предходните поколения, системите за намаляване на замърсяването могат да бъдат източник на технически проблеми и високи разходи за поддръжка. Белгийската асоциация Test Achats съобщава, че от края на 2023 г. е получила над 3000 жалби, като близо 90% от тях са свързани с марки на Stellantis, включително Peugeot, Citroën, Opel и Fiat.
Въпреки преговорите между Stellantis и Test Achats за обезщетение на пострадалите собственици на автомобили, до момента не е постигнато споразумение. Това води до подготовката на колективен съдебен иск, подобен на този в Италия, където Stellantis се съгласи да покрие до 100% от стойността на резервните части за засегнатите автомобили. Говорителят на Test Achats, Жули Фрер, заяви пред RTBF: „Поискахме същото споразумение да бъде приложимо и в Белгия, но то беше отказано, поради което обмисляме колективен иск.“
Във Франция подобни проблеми с Adblue системата на Stellantis предизвикаха действия от страна на асоциацията UFC-Que Choisir, която се обърна към Генералната дирекция за борба с конкуренцията, потреблението и измамите (DGCCRF). Жалбите обаче не са ограничени само до Stellantis, тъй като включват и марки като Audi, BMW, Dacia, Ford, Kia, Mazda, Renault и Porsche. Въпреки това, Peugeot и Citroën остават най-засегнатите марки във Франция.
Test Achats и други европейски потребителски организации, включително UFC-Que Choisir, се обединиха в рамките на Бюрото на европейските съюзи на потребителите (BEUC), за да предупредят Европейската комисия и да поискат нейното намесване в проблема. Действията на Stellantis в Италия включват покриване на разходите за дефектни резервоари за урея и помпения модул AdBlue в рамките на ограничението от 150 000 км или пет години. Тези мерки обаче са счетени за недостатъчни от подателите на съдебния иск, които настояват и за покриване на разходите за труд.
Стартирането на колективни действия в Белгия и други европейски страни може да засили натиска върху Stellantis и да доведе до по-широко признание на проблема с Adblue системата. Въпросът е важен не само за засегнатите собственици на автомобили, но и за по-широката общественост, която търси прозрачност и надеждност от автомобилните производители.
Leave a Comment